Blog

In deze blog schrijven we over Rumspringa, bij actuele voorbeelden.


Dé beste, of hét beste

Los-vast werkverband roept op tot competitie, maar een mogelijke match tussen werkzoekenden en het groeiende aanbod van werk & opdrachten moet je niet zo zien.

Vroeger had je bedrijven en organisaties met werknemers met een vast contract. Dat was duidelijkheid en het gaf zekerheid en stabiliteit. Vandaag de dag is dat anders. Niet voor niets was en is het onderwerp in de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen en de onderhandelingen. Raaak Personeel zette helder op een rij wat welke partij wil.

 

Met Rumspringa heb ik ook te maken met deze verandering rond werkzekerheid. Maar kijk er mogelijk anders naar. In de jacht naar opdrachten en (tijdelijke) banen ontstaat een ratrace waarbij je streeft beter te zijn dan een ander. Maar ook belangrijker. En meer waardevol. Het gaat er om wie er de beste is. Dan moét je wel gekozen worden.

 

Ik zie dit als een ouderwetse manier van denken. Vergelijkbaar met het kiezen van een team in de gymles vroeger op school. Ondenkbaar dat dit nu nog gebeurt. De beste eerst, de zwakken bleven het langste aan de kant staan. Natuurlijk: als ondernemer moet je je zaakjes goed op orde hebben. Inderdaad: het gaat om kwaliteit. Maar vraagt deze tijd van snelheid, wisselende contacten, verschillende samenstellingen, los werk en veranderende uitdagingen ook niet om een stabiel aanbod?

 

Gaat het om de vraag wie 'dé beste' is of wat 'hét beste' is? Ik pleit voor het laatste.

 

In plaats van competitie: samenwerken. Van beter dan naar: gelijkwaardig als. Van een hiërarchie naar respectvol afstemmen en aanspreken. Van functies naar rollen. Omdat leeftijd, ervaring of wat voor ouderwetse argumenten niet meer de doorslag geeft. Het gaat om expertise. Gelukkig zijn er de coöperaties.

 

Wat ik doe is echt nog geen voorbeeld. Maar ik begin nog maar net. Ik collaboreer al wel met andere (kleine) ondernemers. Met ZZP'ers. Omdat samenwerken loont. Hét beste is dan accepteren dat iedereen weer ergens anders in uitblinkt.

 

Ik laat mijn inspireren door de soms wat op het eerste oog gekke Amish (daarom ook 'Rumspringa'). Zij bouwen, als de tijd er rijp voor is, in één dag een huis voor een lid van de gemeenschap. Dat lukt niet omdat iedere vrijwilliger timmerman is, het lukt omdat men respecteert dat iedereen ergens goed in is en samen je in staat bent tot verrassende resultaten.

 

Met Rumspringa zet ik in op lokaal, klein en positief. Op vertrouwen op expertise en kwaliteit. Vertrouwen in de zin van: helpen maar ook kunnen loslaten. Omdat je niet altijd dé beste kan zijn. De wereld ziet er morgen weer heel anders uit.

0 commentaren

5 ankerpunten in verhaal veranderende Zwarte Piet

Nee, dit is geen overzicht met een mening. Het is een overzicht van kantelmomenten waarin scenarioschrijver Ajé Boschhuizen (NTR Sinterklaasjournaal) de positie van Zwarte Piet in het Sinterklaasverhaal probeert te veranderen. Van Zwarte Piet, via Regenboogpieten naar roetveeg- en witte Pieten.

1: Regenboogpieten

Wanneer

Sinterklaasjournaal en intocht Middelburg 2006

 

Verhaallijn

Onderweg naar Nederland vaart de stoomboot, per ongeluk, door een regenboog. Als gevolg daarvan veranderen Zwarte Pieten in gekleurde Pieten.

 

Beoogd effect?

Alhoewel het niet bevestigd is, werd er in 2006 gestart met het veranderen van de traditionele zwarte kleur van Piet. Overigens met heftige reacties. Eindredacteur Boschhuizen: ‘Ik zie woorden die ik niet eens durf te citeren. Er wordt bedreigd, beledigd, mensen worden aangevallen.'


2: Hulp (Witte) Pieten

Wanneer

Sinterklaasjournaal 2014

 

Verhaallijn

De burgemeester van Gouda leidde Pieten op, omdat de originele Zwarte Pieten mogelijk niet aan zouden komen. Samen met Opa Piet ging de Goudse ambtenaar Jan Salie pieten trainen. Jan Salie trok een Pietenpak aan en was zodoende een witte piet. In de training deden ook clownspieten mee. Met witte schmink en een rode neus.

 

Beoogd effect?

'We hebben het wel gehad met die Nederlandse gezelligheid'  sprak de hoofdpiet. Om ook met de kijkers te delen: 'Nederland heeft nu zijn eigen pieten én eigen pieten eerst.'

Het Sinterklaasjournaal laat expliciet weten dat het de discussie over gelaatskleur heeft gehoord en stelt daar tegenover dat witte pieten een reactie zijn van het wegblijven van de nurkse Zwarte Pieten uit Spanje. Of zoals de hoofdpiet opmerkte:  "Er is al genoeg gezegd over deze hele pietenkwestie"


3: Zwarte Sint

Wanneer

Sinterklaasjournaal 2014

 

Verhaallijn

Sinterklaas is moe en ziet dat Opa Piet dezelfde taken doet. Opa Piet krijgt een Sinterklaaskostuum en verschijnt met Sinterklaas als hulp.

 

Beoogd effect?

Boschhuizen over zijn zwarte Sint (NRC): „Piet wordt hiermee gelijkgesteld aan Sinterklaas.”


4. Roetveeg Piet

Wanneer

Sinterklaasjournaal en Intocht 2014

 

Verhaallijn

De (witte) pieten in opleiding moeten in Gouda door een schoorsteen. Eenmaal door de schoorsteen hebben de 'Pieten in Opleiding' roetvegen gekregen.

 

Beoogd effect?
De (her) introductie van de les dat zwarte piet zwart is vanwege de gang door de schoorsteen.


5. Hunebedsteen in ring

Wanneer

Sinterklaasjournaal en Intocht 2015

 

Verhaallijn

In het Drentse Meppel arriveert de stoomboot en tegelijk wordt er een 'brand' in de toren geblust door de huispiet. Als beloning ontvangt hij een magische 'hunebedsteen', waarmee (na drie keer kloppen) deuren open gaan. Sommige pieten blijken ook geen zin meer te hebben in die smerige, benauwde ingang. De schoorsteen is ,,ouderwets.’’ Sinterklaas geeft de pieten een ring met een hunebedsteen en zegt: "Elke piet mag zelf weten hoe hij het huis binnen gaat."

 

Beoogd effect?

Het maakt Sinterklaas niet uit hoe iedere piet naar binnengaat. Door de schoorsteen (al dan niet met roetvegen of met een donker gezicht), of gewoon door de voordeur. Daarmee is 'de deur open gezet' voor witte pieten.


0 commentaren

Een app, een oplossing?

In de samenwerking met klanten kom ik steeds vaker de kreet tegen: "We moeten een app hebben!" Ik luister dan altijd secuur naar de wensen en de argumenten. Maar net zo vaak moet ik ook daar tegenin brengen: een app is géén oplossing. 

Immers, past de app wel bij je doel? Wat als je 'gewoon' reclame wilt maken, omdat je wilt werken aan je bekendheid. Of je wilt je service of diensten verkopen: is dan een eigen app in de grote massa van concullega's handig? Daarom geef ik vaak de volgende overwegingen.

1. Wat is de ideale situatie van je bedrijf?
"Wat als alles lukt" die vraag stel ik wel eens. Hoe is de meest ideale situatie? Dat je op het punt staat tevreden je zaak te verkopen, of met een gerust hart het stokje doorgeeft. Hoe communiceren je collega's? Medewerkers? Klanten? Als ze dan niet een app gebruiken, begin er dan ook niet aan.

2. Kun je aanhaken?
Er zijn al steengoede apps. In de toeristische markt is Booking.com een supper app. In de zelfde branche is de ANWB waterkaarten app heel tof. Wil je daar tegen concurreren, of haak je aan? Vaak is het laatste optie een goede.

3. Is je website al responsive?
Een responsive website betekent: je site past zich aan, als je deze opent via de smartphone of tablet. Het is voor de gebruiker veel handiger en vriendelijker. Inzoomen of klooien met minilinkjes en dikke vingers is dan verleden tijd. Een responsive website is eigenlijk al een app! Als je website snel, informatief en oproept tot handelen is een app wellicht overbodig. Voor Applegebruikers: zet je website op je bureaublad. Ook bij Android kun je een snel een snelkoppeling maken naar je website op je bureaublad van je tablet/ telefoon.

4. Wie is je doelgroep?

Met wie en voor wie werk je? En gebruiken zij vaak een app? 
Just asking.

 

5. Welk verhaal vertel je?
Wie ben je al club, bedrijf, organisatie. Wat was je initiatief en waarom? Kun je dit kwijt op een app?
Nee/ beperkt? Dan is een app niet per se een oplossing.

6. Ben je bereid om hier (veel) geld in te steken?
Okay, er zijn mogelijkheden om gratis en/of zelf goedkoop apps te maken. Toch is een eigen app prijzig. Hoeveel? Voor € 5.000,- heb je een redelijk basis app. O ja, dan moet je de app nog promoten. Die kosten komen er nog bij. Updates maken, wijzigingen doorvoeren? Vaak zijn dat extra kosten.

 

Tot slot:

Ik wil de app als middel niet afbranden. Geenszins! Om te kiezen voor een app, moet je een aantal stappen en keuzes maken. Rumspringa kan daarbij helpen. Mijn belangrijkste boodschap: zet de app achteraan in het proces, begin met je eigen verhaal, het zoeken en kiezen van doelgroepen, de hierbij horende woorden, beelden en symbolen. Durf buiten de gebaande paden te gaan en sla dan toe! Met, of zonder app.

 

0 commentaren