Een app, een oplossing?

In de samenwerking met klanten kom ik steeds vaker de kreet tegen: "We moeten een app hebben!" Ik luister dan altijd secuur naar de wensen en de argumenten. Maar net zo vaak moet ik ook daar tegenin brengen: een app is géén oplossing. 

Immers, past de app wel bij je doel? Wat als je 'gewoon' reclame wilt maken, omdat je wilt werken aan je bekendheid. Of je wilt je service of diensten verkopen: is dan een eigen app in de grote massa van concullega's handig? Daarom geef ik vaak de volgende overwegingen.

1. Wat is de ideale situatie van je bedrijf?
"Wat als alles lukt" die vraag stel ik wel eens. Hoe is de meest ideale situatie? Dat je op het punt staat tevreden je zaak te verkopen, of met een gerust hart het stokje doorgeeft. Hoe communiceren je collega's? Medewerkers? Klanten? Als ze dan niet een app gebruiken, begin er dan ook niet aan.

2. Kun je aanhaken?
Er zijn al steengoede apps. In de toeristische markt is Booking.com een supper app. In de zelfde branche is de ANWB waterkaarten app heel tof. Wil je daar tegen concurreren, of haak je aan? Vaak is het laatste optie een goede.

3. Is je website al responsive?
Een responsive website betekent: je site past zich aan, als je deze opent via de smartphone of tablet. Het is voor de gebruiker veel handiger en vriendelijker. Inzoomen of klooien met minilinkjes en dikke vingers is dan verleden tijd. Een responsive website is eigenlijk al een app! Als je website snel, informatief en oproept tot handelen is een app wellicht overbodig. Voor Applegebruikers: zet je website op je bureaublad. Ook bij Android kun je een snel een snelkoppeling maken naar je website op je bureaublad van je tablet/ telefoon.

4. Wie is je doelgroep?

Met wie en voor wie werk je? En gebruiken zij vaak een app? 
Just asking.

 

5. Welk verhaal vertel je?
Wie ben je al club, bedrijf, organisatie. Wat was je initiatief en waarom? Kun je dit kwijt op een app?
Nee/ beperkt? Dan is een app niet per se een oplossing.

6. Ben je bereid om hier (veel) geld in te steken?
Okay, er zijn mogelijkheden om gratis en/of zelf goedkoop apps te maken. Toch is een eigen app prijzig. Hoeveel? Voor € 5.000,- heb je een redelijk basis app. O ja, dan moet je de app nog promoten. Die kosten komen er nog bij. Updates maken, wijzigingen doorvoeren? Vaak zijn dat extra kosten.

 

Tot slot:

Ik wil de app als middel niet afbranden. Geenszins! Om te kiezen voor een app, moet je een aantal stappen en keuzes maken. Rumspringa kan daarbij helpen. Mijn belangrijkste boodschap: zet de app achteraan in het proces, begin met je eigen verhaal, het zoeken en kiezen van doelgroepen, de hierbij horende woorden, beelden en symbolen. Durf buiten de gebaande paden te gaan en sla dan toe! Met, of zonder app.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0