Wezenlijke betekenis als trend

Voor het vijfde jaar op rij (gefeliciteerd!) werd net voor Prinsjesdag de #Trendrede uitgesproken. Een vooruitblik op het nieuwe jaar, door de ogen van toonaangevende trendwatchers. 


Kantelpunt

Nu spreekt de Trendrede ieder jaar over: 1.vernieuwing, 2. transitie en 3. verandering. Nederland in beweging, maar dan zonder Olga Commandeur. Maar ik geloof de schrijvers van de rede; de crisis heeft ons namelijk aan het denken gezet. Als trouwe volger van de Trendrede, maar ook als ik mijn ogen open doe en als ik om mij heen kijk: ik zie de zogenaamde piketpaaltjes die geslagen worden op de weg van vernieuwing.

 

Betekenis als Maslov-top

Het collectief trendwatchers meent dat de zelforganiserende manieren van werken de toekomst zijn. Crowdfunding en - sourcing zijn hier voorbeelden van. Daarbij willen individuen meer dan respect en zelftontplooiing, ze willen betekenis geven aan hun bestaan, aldus de auteurs van de rede. Daarmee moet er een top op de behoeftenpiramide van Maslov komen. De oproep in de Trendrede is om te werken aan betekenis, als voorwaarde als dat in relatie met een ander is.

Reactie schrijven

Commentaren: 0